New York – Del 4 (Friends building)

New York dagbog, dag 5 og 6.

Dag 5 – 9/11 Memorial & Museum

Vi startede dagen ud på Westway Diner, med toasted bagel og kaffe igen. Derefter gik vi til subway’en, fordi vi ville se bygningen, der er filmet til serien Friends.

På vejen så vi to betjente på hest, jeg tog billeder af det, og da der stod en og snakkede med den ene hest, rakte jeg hånden ud for at sige hej til den anden. Betjenten var meget hurtig til at sig “Frue, lad vær med det” fair nok, jeg sagde “sorry”. Herefter fandt han det åbenbart nødvendigt at give grunde til, hvorfor jeg ikke måtte røre hesten. “1: Han prøver på at sove, det ville heller ikke være behageligt, hvis nogle vækkede dig, når du prøver at sove. 2: han bider”.Alt sammen med meget høj overlegen stemme som politiet bruger derovre, og med løgne som de også bruger derovre.

1: Jeg ved ikke hvor længe han har haft med heste at gøre, muligvis har jeg mere erfaring end ham. Men jeg kan fortælle at hesten ikke prøvede at sove. Den stod midt på en gade, var meget opmærksom på hvad der foregik omkring den og kikkede rundt.
2: Fair nok hvis hesten bider, men hvis den gjorde det, havde det været din første undskyldning. Umiddelbart ville jeg ikke bruge en hest, der åbenlyst har et problem som politihest. De skal jo beskytte folk og holde dem i sikkerhed, det gør man ikke med “en hest der bider” i gaderne. Men igen måske har de selv skabt problemet?

Vi fandt “Friends apartment building” tog lidt billeder og tog videre.
Dagens eneste faste program var “9/11 Memorial & Museum”, som Tine havde bestilt billetter til hjemmefra. Vi skulle igen hen til skranken og have dem byttet til “rigtige” billetter. Så man sprang ikke køen over, men det var måske hurtigere end at skulle betale ved skranken.
9/11 Memorial & Museum

Jeg tog ikke så mange billeder, fordi de ting der faktisk var spændende, måtte man ikke tage billeder af. Besøget på museet har kun gjort mig endnu mere sikker på, at der er holdt noget skjult for os om 9/11. Der er ingen billeder på museet hvor man faktisk kan se fly-dele inde i bygningen. Alle de “bevisdele”, der er fra gaderne og bygningen, må ikke fotograferes. Selv modellen af hvordan Twin Towers så ud dengang de stod der, må man ikke må tage billeder af. Dette er meget mistænkeligt eftersom det jo er noget, der har været ude i verden. Så det giver ingen mening at verden ikke må se det på billeder.

Men ja, det er min holdning til det, jeg tror at der er noget lusket ved det, og noget de ikke fortæller.

Efter museet gik vi downtown, fandt en skulptur af en tyr, som Tine gerne ville se.
Derefter gik vi ned til havnen og kikkede ud på Liberty Island hvor Frihedsgudinden står. Hun er ikke så stor som hun bliver vist til at være i film.

Vi tog subway’en op til 42 street, som er Grand Central Terminal, som vi gerne ville se nu når vi havde muligheden. Det er nærmest en hel underjordisk by, der er cafeer og butikker langs hovedgangene. Man skal holde tungen lige i munden for at finde rundt, det er stort. I midten er der en stor sal med tavler, der viser afgangstider og et stor ur, det er her folk krydser hinanden for at komme ud til de mange gange.

Til aftensmad spiste vi på McDonald’s.

På vejen hjem købte vi noget slik vi ville smage, og forbi Starbucks, jeg fik hvid varm Cacao, yum!
Aftenen blev brugt foran TV’et hvor vi smagte på vores slik.

Dag 6 – Central Park

Til morgenmad hentede vi Dunkin donuts og Starbucks.

Planen for dagen var at gå tilbage til de butikker vi måske manglede nogle souvenirs fra. Så det blev lidt butikker ved Times Square. Derefter gik vi en tur i Central Park, hvor vi fandt statuen af Balto. Her satte vi os på en klippesten, som åbenbart er noget af det, der er under New York.
Vi sad der lidt og nød solen.

Vi gik tilbage til Times Square og satte os på den store trappe og spiste en donut, imens vi kikkede på folk der tog billeder.

Derefter tog vi tilbage på hotellet og slappede af og skrev på postkort vi havde købt, som vi ville sende hjem.

Da det var vores sidste aften i New York, tog vi på “Bills Bar & Burger” igen, fordi det var så godt.

Vi slappede af om aftenen, jeg sørgede for at pakke det meste i min kuffert, så jeg ikke skulle sørge for det om formiddagen inden afgang til lufthavnen.

– Camilla out.

Husk at være åben og imødekommende over for andre holdninger end din egen. Lyt og hør hvad baggrunden er for andres holdninger. Det kan være svært at forstå hvordan andre kan have en mening så anderledes end din egen. Det kan være lettere at sætte sig ind i hvis, man ved hvad personens baggrund er. Der kan være en meget simpel grund, en oplevelse, et tab, eller andet der har gjort indtryk på ens liv, og derved har skabt anderledes holdninger end flertallet.

Accepter og respekter andre meninger og holdninger, også selvom de er det modsatte af din egen. Du skal ikke være enig, men du skal respektere at alle ikke tænker ens. Vi er alle unikke og vores indre fungere forskelligt da vi alle har haft forskellige liv, oplevelser og problemer.

Nøgleord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .Bogmærk Permalink.